5 år siden Sørumsand håndball stilte lag i juniorserien (G20)

Postet av Sørumsand IF - Håndball den 15. Sep 2021

Fra første seriekamp mot Vålerenga 2

I 2014-15 gikk juniorlagets trener FRAM prosjektet i regi av Norges håndballforbund, og i forbindelse med det prosjektet ble det satt klare målsetninger for daværende 2004-kull som var et lite guttekull på Sørumsand. Det ble blant annet skrevet en langtidsplan for laget med forankring i styret. Før Region Øst kastet i gang sesongen 2016-17 trakk G18 laget til Sørumsand seg før sesongstart. Da ble nåværende juniorlag det eldste guttelaget i klubben i en alder av tolv år.

Det var en aktiv gjeng hvor mange drev med andre aktiviteter i tillegg til håndball. På grunn av det var det viktig med tydelig plan for hvordan man skulle nå målsetningene. Fotball var den grenen flest av spillerne drev med i tillegg til håndball. Med to lagidretter og et lite guttekull var man avhengig av et godt samarbeid på tvers av grenene for å lykkes med dette. Det gode samarbeidet gjaldt ikke bare i forhold til treningstider, men man måtte passe på at man ikke hadde kolliderende kamper, cuper og ikke minst at treningsbelastningen til spillerne ble for stor. Støtteapparatet rundt begge særidrettsgrenene hadde en god dialog i oppstart av ny sesong i tillegg fulgte trenerne opp med god dialog underveis i sesongen også. Trenerne rundt begge særgrener var opptatt av å støtte guttene i deres valg. Håndballtrenerne stilte opp og heiet på fotballkamp, og det var like naturlig at fotballtrenerne dukket opp i SIF-hallen og heiet på guttene der. Det var med på å skape en god tone og et godt miljø ikke bare blant de voksne rundt lagene, men guttene digget det og satt stor pris på å bli heiet på.

Flere gutter på laget er fremdeles aktive utøvere i grener som fotball, volleyball og turn i tillegg til håndball. Allsidigheten til guttene har vært positivt for alle parter og de fremstår som lekne og kreative.

Nå når sesongen 2021-22 kastes i gang står Sørumsand igjen med et juniorlag påmeldt i serien. Laget har rukket å spille sin første juniorkamp og som en av de yngste lagene i serien var det en spent tropp som stilte opp på mandagens seriekamp. Man kunne se at det var over et år siden man hadde spilt en seriekamp, men det var likt for begge parter. Den gode treningen laget har lagt ned under koronapandemien syntes og de spilte seg til seier med ett mål.

Laget har plass til flere gutter på laget. I juniorserien er det flere årganger som spiller sammen. Er du født mellom 05-01 og har lyst å finne frem håndballskoene og tørke støv av håndballen, er du hjertelig velkommen til å bli med laget.